مرکز آموزش.ترفند.کدجاوا.هک.موبایل

هر چی بخوای پیدا میشه!!! بهترین وبلاگ آموزش . کدجاوا . هک . موبایل . نرم افزار . ترفند . جک و ....

مرکز آموزش.ترفند.کدجاوا.هک.موبایل

هر چی بخوای پیدا میشه!!! بهترین وبلاگ آموزش . کدجاوا . هک . موبایل . نرم افزار . ترفند . جک و ....

گوگل بر سر دوراهی!!!

گوگل هنوز بر سر ادامه برنامه‌ای که طی آن کاربران اجازه خواهند داشت نتایج جستجو در این موتور را به سلیقه خود تنظیم و یا حذف کرده و سپس به آن‌ها توضیحاتی اضافه نمایند، مانده است.

گوگل در اجرای آزمایشی این برنامه برای بخشی از کاربران خود، اقدام به اضافه نمودن دکمه هایی در کنار نتایج لینک‌های بدست آمده کرد، که توسط آن کاربر می‌تواند نتایج جستجو را به بالا یا پایین حرکت داده و از بخش مشاهده حذف نماید و یا حتی می تواند بر روی آن توضیحات خود را اضافه نماید. تکمیل و دائم الاجرا کردن این گونه برنامه‌ها، بدون شک برای گوگل نقطه عطف و گام بزرگی در جهت جلب مشارکت کاربران در راستای تاثیرگذاری به فرایند رتبه‌بندی و ارزیابی نتایج جستجو، به حساب خواهد آمد.

"مَت کاتس"(Matt Cutts) ، از مهندسین نرم‌افزار گوگل در این رابطه گفت: "تجربه مفرحی بود. نمی‌توانم با اطمینان بگویم که آیا این (قابلیت) برای همه مهیا خواهد بود یا خیر، چرا که ما همیشه در حال انجام هزاران آزمایش هستیم و تنها بخشی از آن ها، آن‌هایی که بسیار موفق عمل می‌کنند، برای استفاده عموم به مرحله اجرا می رسند."

گوگل حدود دو هفته پیش از طریق یک وبلاگ رسمی برای نخستین بار جزئیات این طرح خود را منتشر کرده و آن را محک زد.

 

بقیه در ادامه مطلب

"کاتس" همچنین گفت: به عنوان مثال؛ در یک مورد از این آزمایش‌ها، کاربران فقط می‌توانستند نتایج جستجوها را از میان بردارند؛ برخی دیگر نیز می‌توانستند توضیحاتی را اضافه کنند که فقط قابل مشاهده هستند و لاغیر.

وی افزود: "یکی از چالش‌هایی که در این بین وجود دارد این است که چگونه می‌توان از بازخوردهای تجمع یافته به طور مناسب استفاده کرد؛ اما آن چه مسلم است این است که اطلاعاتی که به این وسیله به دست می‌آید خود بر کیفیت نتایج جستجوهای گوگل خواهد افزود. من شخصاً از این برنامه بسیار هیجان‌زده شده‌ام و امیدوارم که به مرحله اجرایی برسد."

طبق معمول همیشه، منتقدین گوگل نیز بیکار ننشسته‌اند. برخی از این منتقدین شکایت می‌کنند که موتور جستجوگر این شرکت بیش از حد به مشارکت کاربران خود نزدیک شده است، و این چشم بستن بر روی قانون اولیه Web 2.0 و عدم توجه به فرایندهای اتوماتیک و الگوریتم‌های ریاضی است.

با این حال "کاتس" با این استدلال به توضیح خود می‌پردازد: "اما، در بسیاری از مواقع مردم فکر می‌کنند که گوگل چیزی نیست جز عملیات الگوریتم‌ها و رایانه‌های در بُعد زمان؛ کافی است کمی در مورد PageRank گوگل فکر کنید؛ چیزی که ما قضاوت می‌کنیم این است که چطور یک صفحه منحصر به فرد قابل اطمینان، وجدان انسانی را طوری تحت تاثیر قرار داده است که این فرد این گونه عکس‌العمل نشان می‌دهد که بگوید: بستگی دارد به این که در این وِب، چه کسی به چه کسی لینک می‌شود."

هنوز  برخی که در حیطه موتورهای جستجو فعالیت دارند بر این باورند که سکوت گوگل در قبال دادن حق مشارکت بیشتر به کاربران، می‌تواند به ادامه ضرر بیانجامد. رقبایی همچون Mahalo که متعلق به "جیسون کالاکانیس"(Jason Calacanis)  است، همچنین خدمات Delicious social bookmarking شرکت یاهو، نمونه هایی از موتورهای جستجوگری هستند که در اداره کردن خود، بر روی همکاری‌های کاربرانشان تمرکز می‌کنند.

Wikia Search به همه کاربران خود اجازه می‌دهد تا نتایج بدست آمده از جستجوها را کم و زیاد کرده و آن‌ها را درجه بندی نمایند؛ همچنان که اجازه ویرایش متن نتایج جستجوی URL به همراه تصحیح عنوان آن‌ها را نیز به کاربران می‌دهد. در این میان تغییرات به وجود آمده بدون گذراندن هرگونه فرایند لازم برای تایید، خیلی زود آشکار می‌شوند.
Wales  نیز با پیروی از فلسفه کاری Wikia، معتقد است: بدین وسیله نه تنها Wikia Search خود را اداره خواهد کرد بلکه مجموعه‌ای از تجربیات و علوم را نیز بدست خواهد آورد.

در این میان گوگل چند قابلیت تازه و منحصر به فرد را برای کاربران خود مهیا کرده است. به عنوان مثال محاسبه‌گرها(account holders) ، می توانند لیستی از فعالیت های جستجو ی خود را طریق سرویسی با عنوان Web History را نگهداری کنند؛ درست همچون سایت لینک‌های bookmark و annotate که با استفاده از سرویسNotebook  چنین می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد